Saako rivitalon pihalle asentaa paljun?

Kuumat kesähelteet saavat yhä useamman haaveilemaan virkistävästä paljusta omalle pihalle – myös rivitalojen pihalle. Ennen kuin haaveita paljusta alkaa toteuttamaan, on hyvä lukea mitä tulee huomioida paljun asentamisesta rivitaloon.

Aloita pyytämällä lupa taloyhtiöltä

Paljun asentaminen rivitaloyhtiöihin ei ole aivan niin yksinkertaista kuin omakotitalon tai mökin pihalle, mutta mahdotonta se ei kuitenkaan ole.

Aloita suunnittelu selvittämällä kenelle piha juridisesti kuuluu. Vaikka rivitalojen pihat ovat osakkaan vapaassa käytössä, kuuluvat ne useimmiten taloyhtiön omistukseen. Näin ollen yhtiön hallitus myös päättää pihalle tehtävistä suuremmista muutoksista - jollaiseksi myös paljun asentaminen luetaan. Joskus piha saattaa olla osakkaan omassa omistuksessa, mutta silloinkaan paljua ei saa omin päin asentaa, vaan on pyydettävä taloyhtiöltä lupa. Lupa pyydetään tekemällä muutostyöilmoitus, joka kannattaa tehdä hyvissä ajoin ennen paljun hankintaa. Luvan hyväksymiseen saattaa mennä aikaa, mutta siinä ei kannata hätiköidä ja lähteä omin päin paljua asentamaan, koska taloyhtiöllä on oikeus myös vaatia paljun purkua, mikäli lupaa ei heltiäkään.

Mitkä asiat vaikuttavat lupapäätökseen?

Koska paljun asentaminen rivitaloyhtiöön ei ole aivan yksinkertaista, on muutostyöilmoituksessa hyvä kertoa mahdollisimman tarkasti mm. mihin on ajatellut paljun asentaa, kuinka on ajatellut hoitaa paljun tyhjennyksen turvallisesti ja mihin esimerkiksi lämmityskamiina sijoitetaan. Mitä tarkemmat etukäteistiedot antaa, sitä joutuvammin hakemus yleensä käsitellään.

Taloyhtiön vesimaksukäytäntö voi joissakin tapauksissa vaikuttaa lupapäätökseen. Jos käytössä on huoneistokohtaiset vesimittarit, maksetaan vedenkulutus oman käytön mukaan. Mikäli taas yhtiössä on käytössä kiinteä kuukausittainen vesimaksu, lisääntyy vedenkulutus yhteisesti koko yhtiölle ja lisääntynyt vedenkulutus voi nostaa kaikkien vesimaksuja. Tämä saattaa aiheuttaa närää naapureissa ja voi johtaa luvan eväämiseen.

Hallitus yleensä pohtii päätöksenteossaan aiheuttaako paljusta haittaa tai riskejä rakennuksille tai naapureille. Koska kaikkia osakkaita on kohdeltava yhdenvertaisesti, miettii yhtiö todennäköisesti myös miten useampi palju rivitaloalueella vaikuttaa yleiseen viihtyvyyteen. Kun kaikki haitat ja hyödyt on punnittu, yhtiö joko hyväksyy tai hylkää muutostyöilmoituksen.

Millainen palju soveltuu rivitalon pihalle?

Kun lupa taloyhtiön hallitukselta paljun asentamiseen on saatu, tulee miettiä millaisen palju soveltuu parhaiten juuri siihen omaan pihaan. Rivitalon pihalle asennettavan paljun koko riippuu paljolti pihan koosta. Hyvän Kaupan Paikan kylpytynneissä on valittavana useita eri kokoa. Suosituimmat paljukoot ovat 6–8 hengen sekä 8–10 hengen kylpytynnyrit. Muistathan varata myös riittävästi tilaa lämmityskamiinan ympärille: lämmityskamiina tulisi sijoittaa paloturvallisuusmääräysten suojaetäisyyden mukaisesti 3 metrin päähän talon rakenteista tai muista herkästi syttyvistä materiaaleista.

Paljun tyhjentäminen rivitalossa

Rivitalossa paljua ei voi tyhjentää suoraan vettä maahan laskemalla. Paljuun menee noin 1500–2000 litraa vettä paljun koosta riippuen. Näin suuri vesimäärä voi aiheuttaa vaurioita ympärillä oleville rakennuksille tai naapurin pihamaalle. Rivitalossa vesi tulee ohjata letkulla jätevesiviemäriin. Paljun tyhjentäminen tulee miettiä siis jo paljua harkittaessa, paikkaa mietittäessä ja paljun perustuksia tehdessä.

Tutustu Hyvän Kaupan Paikan paljuvalikoimaan

Toteuta haaveesi rohkeasti ja hanki palju rivitalon pihalle. Paljuilu on kaikille mukavaa myös rivitaloyhtiössä, kunhan huolehtii riittävistä etukäteisjärjestelyistä, huomioi naapurit ja noudattaa taloyhtiön järjestyssääntöjen hiljaisuusaikoja. Tutustu Hyvän Kaupan Paikan laadukkaaseen paljuvalikoimaan ja nauti rentouttavista kylpyhetkistä!

  • Finnish
  • English
  • Swedish
  • German
  • French
Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 19.3.2019 alkaen.

Verkkokauppa

Suomen Hyvän Kaupan Paikka Oy
Krouvintie 1
90400 Oulu

08 378 200
myynti@hyvankaupanpaikka.fi
www.hyvankaupanpaikka.fi
2006699-8

Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille, yrityksille ja yhteisöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Maksaminen ja maksutavat

Verkkopankit

Käytössä on kaikki yleisimmät verkkopankit. Maksunvälittäjänä toimii Checkout.fi. Palvelu on maksulaitoslain siirtymäsäännöksen nojalla merkitty Finanssivalvonnan ylläpitämään maksulaitosrekisteriin. Palvelu on Checkout Finland Oy:n (y-tunnus 2196606-6) ylläpitämä palvelu ja Checkout Finland Oy on OPn omistuksessa. Checkout-palvelun maksuehdot.

Checkout-maksunvälityspalvelu välittää maksusi kauppiaalle. Käytössäsi on kaikkien suomalaisten pankkien maksupainikkeet, eli voit maksaa Nordean, Osuuspankin, Säästöpankin, POP-pankin, Danske Bankin, Handelsbankenin, S-pankin, Ålandsbankenin ja LähiTapiola pankin maksupainikkeilla. Maksun saajana tiliotteella näkyy Checkout Finland Oy. Checkout Finland Oy maksusi Suomen Hyvän Kauppa Oy:lle.

Voit maksaa verkkokaupassa Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard- ja Debit MasterCard -korteilla. Korttimaksaminen tapahtuu turvallisesti Netsin SSL-suojatulla maksulomakkeella. Verkkokaupalla eikä Checkout Finland Oy:llä ole pääsyä korttitietoihin eikä maksukortin tietoja tallenneta järjestelmiimme. Verkkokaupassa ovat käytössä kansainväliset Verified by Visa- ja MasterCard SecureCode -todentamispalvelut.

Verkkokauppa käyttää Checkout maksunvälityspalvelua korttimaksuissa. Verkkokauppa toimii tuotteiden ja palveluiden markkinoijana sekä tuotteiden toimittajana asiakkaalle. Verkkokauppa huolehtii kauppaan liittyvistä lakisääteisistä sekä itse määrittelemistään muista velvoitteista. Maksukorttimaksuissa kauppa syntyy asiakkaan ja Checkout Finland Oy:n (2196606-6) välille.  Checkout näkyy maksun saajana korttilaskulla ja välittää asiakkaan maksaman maksukorttimaksun suoraan kauppiaalle.

Sandander-ostorahoitus

Santander-ostorahoitus edellyttää ennakkoon hyväksyttyä rahoituspäätöstä, jonka olette hakeneet ennakkoon sivustomme kautta Santanderin verkkopalvelusta. Ostorahoitus on mahdollista vain, jos teillä on rahoituspäätös. Huomioikaa myös, että tilauksenne kokonaisumma ei saa ylittää teille myönnettyä rahoitussummaa.

Ennakkomaksu tilisiirtona

Pdf-lasku ladataan tilausvahvistuksessa olevasta linkistä. Maksun kirjauduttua tilillemme tilauksen käsittely jatkuu.

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

Suomen Hyvän Kaupan Paikka Oy
Krouvintie 1
90400 Oulu

08 378 200
myynti@hyvankaupanpaikka.fi
www.hyvankaupanpaikka.fi
2006699-8

Maksuehto

Pankkimaksut

Käytössäsi on kaikkien suomalaisten pankkien maksupainikkeet. Voit maksaa Aktian, Danske Bankin, Handelsbankenin, Nordean, Oma Säästöpankin, Osuuspankin, POP-pankin, Säästöpankin, S-pankin ja Ålandsbankenin maksupainikkeilla. Tiliotteellasi maksunsaajana näkyy Checkout Finland Oy, me välitämme maksusi verkkokauppiaalle. Verkkokaupasta sinut ohjataan suoraan omaan pankkiisi suorittamaan maksu turvallisesti.

Checkout Finland tarjoaa myös mahdollisuuden maksaa tilisiirtolomakkeella.

Luottokorttimaksut

Voit maksaa verkkokaupassa Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard-, Debit MasterCard – ja American Express -korteilla. Verkkokaupassa ovat käytössä kansainväliset Verified by Visa -, MasterCard SecureCode – ja American Express SafeKey -todentamispalvelut.

Maksukorttimaksuissa kauppa syntyy asiakkaan ja Checkout Finland Oy:n (2196606-6) välille. Checkout Finland Oy vastaa korttimaksuihin liittyvistä velvoitteista ja reklamaatioista.

Checkout näkyy maksun saajana korttilaskulla ja välittää asiakkaan maksaman maksukorttimaksun suoraan kauppiaalle. Korttimaksaminen tapahtuu turvallisesti suojatulla maksulomakkeella eikä maksukortin tietoja tallenneta verkkokaupan järjestelmiin.

Maksuehdot sovitaan tilauksen yhteydessä ja sovittujen eräpäivien noudattaminen vahvistaa toimitusaikataulun.
Asiakkaalla on oikeus kaupan peruutukseen kuluttajasuojalain mukaisesti 14 päivän ajan tilausvahvistuksen/laskun vastaanottamisesta. Mikäli peruutusta ei ole mainitussa ajassa tehty, kauppa katsotaan sitovaksi. Laskun maksu katsotaan vahvistamiseksi.

Toimitusmuoto ja -kulut

Toimitusmuoto valitaan tuotekohtaisesti tuotteen oston yhteydessä ennen kuin tuote siirretään ostoskoriin. Myös toimituskulu on tuotekohtainen ja selviää tuotesivulla.

Haetaan paikan päältä

Tilauksen voi noutaa sovitusti liikkeestämme.

Rahti

Toimituskulut sisältävät rahti- ja pakkauskulut.Tuote toimitetaan asiakkaalle kotiin kuljetettuna, jolloin asiakas maksaa rahdin. 

Toimitusaika

Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Sovimme aina tarkan toimitusajan. Ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille tilaamisen jälkeen.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.

Palautukset

Palautuksista on neuvoteltava aina myyntipalvelumme kanssa. Hyvitämme tuotteiden palautuksista ehjinä vahingoittumattomissa pakkauksissa palautettujen tuotteiden mukaisesti, mahdolliset toimituskustannukset vähennetään palautuksen määrästä.

Asennettuja tai osin asennettuja tuotteita emme ota vastaan palautuksina. Palautuksissa ostaja vastaa tuotteiden asianmukaisesta pakkauksesta niin, että kuljetusyhtiö pystyy ne kalustollaan noutamaan ja turvallisesti kuljettamaan. Palautusten rahtikustannukset maksaa myyjä niissä tapauksissa että asiasta on sovittu myyjäliikkeen kanssa ja tuote palautetaan myyjän kuljetusyhtiön sopimusnumerolla varastolle tai tehtaalle. 

Varastointi

Mahdollisesti ulkona varastoitavat tuotteet on pakattu säänkestävään pakettiin. Mikäli tuotetta varastoidaan asiakkaan luona ulkona ennen asennusta, paketit on tarkastettava mahdollisten repeytymien osalta ja tarvittaessa suojattava säältä. Pahvilaatikoissa toimitettavat tuotteet on varastoitava kuivissa tiloissa.

Kuljetuksessa rikkoutuneet lähetykset

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon.

Huolellisesta pakkaamisesta huolimatta voivat paketit vaurioitua kuljetuksen yhteydessä. Siksi on syytä jo lähetystä vastaanottaessa tarkistaa sen kunto kuljettajan (tai muun kuljetusliikkeen edustajan) läsnä ollessa. Mikäli paketti on vaurioitunut kuljetuksessa ja mikäli myös tilattu tuote/tuotteet ovat vaurioituneet, tulee vastaanottajan pyytää tavarankuljettajaa tekemään heti vahinkoilmoitus, eli rahtikirjaan laitetaan merkintä vauriosta ja kuljettajan allekirjoitus + nimenselvennys. Tämän jälkeen kuluttajan tulee ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme sopiakseen kuljetusvaurion käsittelystä.