Kuumat kesähelteet saavat yhä useamman haaveilemaan virkistävästä paljusta omalle pihalle - myös rivitalojen pihalle. Ennen kuin haaveita paljusta alkaa toteuttamaan, on hyvä lukea mitä tulee huomioida paljun asentamisesta rivitaloon.
Paljun asentaminen rivitaloyhtiöihin ei ole aivan niin yksinkertaista kuin omakotitalon tai mökin pihalle, mutta mahdotonta se ei kuitenkaan ole.
Aloita suunnittelu selvittämällä kenelle piha juridisesti kuuluu. Vaikka rivitalojen pihat ovat osakkaan vapaassa käytössä, kuuluvat ne useimmiten taloyhtiön omistukseen. Näin ollen yhtiön hallitus myös päättää pihalle tehtävistä suuremmista muutoksista – jollaiseksi myös paljun asentaminen luetaan. Joskus piha saattaa olla osakkaan omassa omistuksessa, mutta silloinkaan paljua ei saa omin päin asentaa, vaan on pyydettävä taloyhtiöltä lupa. Lupa pyydetään tekemällä muutostyöilmoitus, joka kannattaa tehdä hyvissä ajoin ennen paljun hankintaa. Luvan hyväksymiseen saattaa mennä aikaa, mutta siinä ei kannata hätiköidä ja lähteä omin päin paljua asentamaan, koska taloyhtiöllä on oikeus myös vaatia paljun purkua, mikäli lupaa ei heltiäkään.
Koska paljun asentaminen rivitaloyhtiöön ei ole aivan yksinkertaista, on muutostyöilmoituksessa hyvä kertoa mahdollisimman tarkasti mm. mihin on ajatellut paljun asentaa, kuinka on ajatellut hoitaa paljun tyhjennyksen turvallisesti ja mihin esimerkiksi lämmityskamiina sijoitetaan. Mitä tarkemmat etukäteistiedot antaa, sitä joutuvammin hakemus yleensä käsitellään.
Taloyhtiön vesimaksukäytäntö voi joissakin tapauksissa vaikuttaa lupapäätökseen. Jos käytössä on huoneistokohtaiset vesimittarit, maksetaan vedenkulutus oman käytön mukaan. Mikäli taas yhtiössä on käytössä kiinteä kuukausittainen vesimaksu, lisääntyy vedenkulutus yhteisesti koko yhtiölle ja lisääntynyt vedenkulutus voi nostaa kaikkien vesimaksuja. Tämä saattaa aiheuttaa närää naapureissa ja voi johtaa luvan eväämiseen.
Hallitus yleensä pohtii päätöksenteossaan aiheuttaako paljusta haittaa tai riskejä rakennuksille tai naapureille. Koska kaikkia osakkaita on kohdeltava yhdenvertaisesti, miettii yhtiö todennäköisesti myös miten useampi palju rivitaloalueella vaikuttaa yleiseen viihtyvyyteen. Kun kaikki haitat ja hyödyt on punnittu, yhtiö joko hyväksyy tai hylkää muutostyöilmoituksen.
Kun lupa taloyhtiön hallitukselta paljun asentamiseen on saatu, tulee miettiä millaisen palju soveltuu parhaiten juuri siihen omaan pihaan. Rivitalon pihalle asennettavan paljun koko riippuu paljolti pihan koosta. Hyvän Kaupan Paikan kylpytynneissä on valittavana useita eri kokoa. Suosituimmat paljukoot ovat 6–8 hengen sekä 8–10 hengen kylpytynnyrit. Muistathan varata myös riittävästi tilaa lämmityskamiinan ympärille: lämmityskamiina tulisi sijoittaa paloturvallisuusmääräysten suojaetäisyyden mukaisesti 3 metrin päähän talon rakenteista tai muista herkästi syttyvistä materiaaleista.
Rivitalossa paljua ei voi tyhjentää suoraan vettä maahan laskemalla. Paljuun menee noin 1500–2000 litraa vettä paljun koosta riippuen. Näin suuri vesimäärä voi aiheuttaa vaurioita ympärillä oleville rakennuksille tai naapurin pihamaalle. Rivitalossa vesi tulee ohjata letkulla jätevesiviemäriin. Paljun tyhjentäminen tulee miettiä siis jo paljua harkittaessa, paikkaa mietittäessä ja paljun perustuksia tehdessä.
Toteuta haaveesi rohkeasti ja hanki palju rivitalon pihalle. Paljuilu on kaikille mukavaa myös rivitaloyhtiössä, kunhan huolehtii riittävistä etukäteisjärjestelyistä, huomioi naapurit ja noudattaa taloyhtiön järjestyssääntöjen hiljaisuusaikoja. Tutustu Hyvän Kaupan Paikan laadukkaaseen paljuvalikoimaan ja nauti rentouttavista kylpyhetkistä!
Nämä toimitusehdot ovat voimassa 19.3.2019 alkaen.
Suomen Hyvän Kaupan Paikka Oy
Myyntimiehenkuja 10
90410 Oulu
08 378 200
myynti@hyvankaupanpaikka.fi
www.hyvankaupanpaikka.fi
2006699-8
Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille, yrityksille ja yhteisöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.
Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.
Käytössäsi on kaikkien suomalaisten pankkien maksupainikkeet ja yleisimmät maksukortit.
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.
Paytrail Oyj
y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
paytrail.com/kuluttaja/tietoa-maksamisesta
Pdf-lasku ladataan tilausvahvistuksessa olevasta linkistä. Maksun kirjauduttua tilillemme tilauksen käsittely jatkuu.
Ostaessasi Hyvän Kaupan Paikka Rahoituksella voit valita sinulle sopivimman maksuvaihtoehdon. Hyvän Kaupan Paikka Rahoitus on jatkuva luotto, jonka minimiluottoraja on 2000 euroa. Luoton muusta käytöstä voi seurata korkeampi tai alempi todellinen vuosikorko. Luotonantaja Resurs Bank AB Suomen sivuliike.
Käytettävissä ovat Klarnan tarjoamat maksutavat, kuten lasku, erämaksu, korttimaksu ja verkkopankkimaksu. Maksaminen tapahtuu turvallisesti Klarnan järjestelmän kautta, ja voit valita itsellesi sopivimman maksutavan kassalla.
Lisätietoja Klarnan tarjoamista maksutavoista ja ehdoista löydät osoitteesta www.klarna.com/fi.
Santander-ostorahoitus edellyttää ennakkoon hyväksyttyä rahoituspäätöstä, jonka olette hakeneet ennakkoon sivustomme kautta Santanderin verkkopalvelusta. Ostorahoitus on mahdollista vain, jos teillä on rahoituspäätös. Huomioikaa myös, että tilauksenne kokonaisumma ei saa ylittää teille myönnettyä rahoitussummaa.
Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.
Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:
Suomen Hyvän Kaupan Paikka Oy
Myyntimiehenkuja 10
90410 Oulu
08 378 200
myynti@hyvankaupanpaikka.fi
www.hyvankaupanpaikka.fi
2006699-8
Käytössäsi on kaikkien suomalaisten pankkien maksupainikkeet. Voit maksaa Aktian, Danske Bankin, Handelsbankenin, Nordean, Oma Säästöpankin, Osuuspankin, POP-pankin, Säästöpankin, S-pankin ja Ålandsbankenin maksupainikkeilla. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Verkkokaupasta sinut ohjataan suoraan omaan pankkiisi suorittamaan maksu turvallisesti.
Voit maksaa verkkokaupassa Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard-, Debit MasterCard – ja American Express -korteilla. Verkkokaupassa ovat käytössä kansainväliset Verified by Visa -, MasterCard SecureCode – ja American Express SafeKey -todentamispalvelut.
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.
Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
https://www.paytrail.com/kuluttaja/tietoa-maksamisesta
Maksuehdot sovitaan tilauksen yhteydessä ja sovittujen eräpäivien noudattaminen vahvistaa toimitusaikataulun. Asiakkaalla on oikeus kaupan peruutukseen kuluttajasuojalain mukaisesti 14 päivän ajan tilausvahvistuksen/laskun vastaanottamisesta. Mikäli peruutusta ei ole mainitussa ajassa tehty, kauppa katsotaan sitovaksi. Laskun maksu katsotaan vahvistamiseksi.
Toimitusmuoto valitaan tuotekohtaisesti tuotteen oston yhteydessä ennen kuin tuote siirretään ostoskoriin. Myös toimituskulu on tuotekohtainen ja selviää tuotesivulla.
Tilauksen voi noutaa sovitusti noutovarastoltamme Oulusta.
Toimituskulut sisältävät rahti- ja pakkauskulut. Tuote toimitetaan asiakkaalle kotiin kuljetettuna, jolloin asiakas maksaa rahdin.
Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Sovimme aina tarkan toimitusajan. Ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille tilaamisen jälkeen.
Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.
Palautuksista on neuvoteltava aina myyntipalvelumme kanssa. Hyvitämme tuotteiden palautuksista ehjinä vahingoittumattomissa pakkauksissa palautettujen tuotteiden mukaisesti, mahdolliset toimituskustannukset vähennetään palautuksen määrästä.
Asennettuja tai osin asennettuja tuotteita emme ota vastaan palautuksina. Palautuksissa ostaja vastaa tuotteiden asianmukaisesta pakkauksesta niin, että kuljetusyhtiö pystyy ne kalustollaan noutamaan ja turvallisesti kuljettamaan. Palautusten rahtikustannukset maksaa myyjä niissä tapauksissa että asiasta on sovittu myyjäliikkeen kanssa ja tuote palautetaan myyjän kuljetusyhtiön sopimusnumerolla varastolle tai tehtaalle.
Mahdollisesti ulkona varastoitavat tuotteet on pakattu säänkestävään pakettiin. Mikäli tuotetta varastoidaan asiakkaan luona ulkona ennen asennusta, paketit on tarkastettava mahdollisten repeytymien osalta ja tarvittaessa suojattava säältä. Pahvilaatikoissa toimitettavat tuotteet on varastoitava kuivissa tiloissa.
Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon.
Huolellisesta pakkaamisesta huolimatta voivat paketit vaurioitua kuljetuksen yhteydessä. Siksi on syytä jo lähetystä vastaanottaessa tarkistaa sen kunto kuljettajan (tai muun kuljetusliikkeen edustajan) läsnä ollessa. Mikäli paketti on vaurioitunut kuljetuksessa ja mikäli myös tilattu tuote/tuotteet ovat vaurioituneet, tulee vastaanottajan pyytää tavarankuljettajaa tekemään heti vahinkoilmoitus, eli rahtikirjaan laitetaan merkintä vauriosta ja kuljettajan allekirjoitus + nimenselvennys. Tämän jälkeen kuluttajan tulee ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme sopiakseen kuljetusvaurion käsittelystä.