5 yleisintä virhettä paljun käytössä

Joskus kuulee harmillisia tarinoita siitä, kuinka tietämättömyys tai huolimattomuus on vaurioittanut paljua tai tehnyt kylpykokemuksesta muuten epämiellyttävän. Kokosimme 5 yleisintä virhettä, joita paljun kanssa yleisimmin tehdään. Lue muiden mokat ja välty näiltä epäonnisilta tapahtumilta itse – näin saat nauttia paljustasi ja paremmista kylpynautinnoista mahdollisimman pitkään.

1. Paljun lämmitys ilman vettä

Tämä hyvin yleinen, mutta inhimillinen moka voi käydä kenelle tahansa. Paljua aletaan lämmittämään kiireessä tai innostuneena ennen veden lisäämistä paljuun. Tyhjän paljun lämmittäminen aiheuttaa mitä todennäköisimmin sen, että alumiininen lämmityskamiina on pilalla. Lämmityskamiina voi sulaa käyttökelvottomaksi tai aiheuttaa palovaaran, mikäli kamiinan ympäristöä ei ole asianmukaisesti suojattu. Ennen lämmityksen aloittamista, tarkasta samalla, että vesiventtiilit ovat suljettuna, ettei palju tyhjene lämmityksen aikana.

Kamiinan liiallinen kuumeneminen voi tapahtua myös silloin, jos palju tyhjennetään ennen kamiinan jäähtymistä. Huolehdithan siis siitä, että palju tyhjennetään vasta sitten, kun kamiina on jäähtynyt kokonaan.

2. Kylpeminen likaisena

Muista aina peseytyä ennen kylpemistä. Vaikka kylpisit vain muutaman henkilön kanssa, peseydy silti! Bakteerit lisääntyvät lämpimässä vedessä pikavauhtia, joten puhtaalta näyttävä vesi voi olla oikea bakteeripesäke, vaikkei se siltä näyttäisikään.

Muistathan myös, että kylpyvesi tulisi vaihtaa jokaisen kylpykerran jälkeen mikäli siinä ei käytetä suodatinta tai puhdistuskemikaaleja, kuten happitabletteja. Vedenhoitotuotteiden avulla samassa kylpyvedessä voi kylpeä muutamia kertoja peräkkäin vettä vaihtamatta, ja suodatin taas mahdollistaa kylpemisen useamman viikon ajan. Se kuinka pitkään vesi pysyy hyvänä riippuu suodattimen tehosta.

Paljun vieressä on hyvä myös pitää vesiastiaa jalkojen huuhtelua varten. Puhtaat jalat eivät vie hiekkaa tai muita roskia paljuun ja näin vesi pysyy puhtaampana.

3. Veden jättäminen paljuun talvella

Paukkupakkasilla paljuilu lämpimässä vedessä on yksi rentouttavimmista asioista. Niin rentouttavaa, että vesi voi unohtua paljuun kylvyn jälkeen. Tämä on virhe! Vesi laajenee jäätyessään, joten täyteen jätetty allasosa voi haljeta ja aiheuttaa paljun rikkoutumisen.

Jäätyvä vesi laajenee myös kamiinan sisällä ja kamiina voi repeytyä saumoistaan. Mikäli kamiina näyttää vielä ehjältä, tulisi kamiina sulattaa varovaisesti miedolla lämmöllä. Sitä voi sulattaa pienellä puhaltimella, kuten auton sisälämmittimellä tai valuttamalla kamiinan päälle lämmintä vettä. Tärkeintä sulatuksessa on varovaisuus, koska liian äkkinäiset lämpötilavaihtelut saattavat rikkoa kamiinan lopullisesti repäisemällä saumat liitoksistaan.

4. Liian vahvan pesuaineen käyttäminen

Palju sisäpinta tulisi pestä jokaisen käyttökerran jälkeen miedolla pesuaineella ja pehmeällä harjalle tai sienellä. Esimerkiksi mäntysuopa tai jokin muu paljun puhdistukseen tarkoitettu mieto pesuaine ovat parhaita vaihtoehtoja, koska ne soveltuvat sekä sisä- että ulkopinnan puhtaana pitoon. Liian vahvat puhdistusaineet voivat vahingoittaa paljun sisäpintaa, jolloin lika pinttyy tiukemmin siihen ja puhtaanapito on jatkossa hankalampaa. Kokopuiset kylpytynnyrit on hyvä puhdistaa hellävaraisemmin ja ulkopinta käsitellä säännöllisin väliajoin puunhoitoaineilla.

5. Liika kloorin käyttäminen

Joskus veden puhtaanapito otetaan vähän liian tosissaan ja veteen laitetaan vahvoja puhdistusaineita niihin sen enempää perehtymättä. Esimerkiksi kloorin käyttö paljussa jakaa mielipiteitä. Jos paljussa on merialumiinista tehtyä kamiina, on suositeltavaa, ettei klooria sisältäviä aineita käytettäisi ollenkaan. Kloori saattaa syövyttää merialumiinia hiljalleen ja kamiina voi ruostua.

Yleisesti ottaen liika desinfiointiaineiden käyttö voi olla haitallista sekä paljun pinnalle, että kylpijöille itselleen. Mikäli on yhtään epävarma kloorin käytön kanssa, ovat aktiivihappoa sisältävät puhdistusaineet erinomainen vaihtoehto.

Hyvän Kaupan Paikka auttaa kaikissa kylpytynnyreihin liittyvissä asioissa

Ei paljuilu vakavaa puuhaa ole, vaikka joskus virheitä sattuukin. Huomioimalla yllä olevat asiat pelastuu monelta mokalta. Ja jos yhtään on epävarma missään asiassa, kannattaa ottaa yhteyttä Hyvän Kaupan Paikan asiakaspalveluun +358 8 378 200 – meiltä saat aina asiantuntevaa palvelua kaikissa paljuun liittyvissä asioissa.

  • Finnish
  • English
  • Swedish
  • German
  • French
Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 19.3.2019 alkaen.

Verkkokauppa

Suomen Hyvän Kaupan Paikka Oy
Myyntimiehenkuja 10
90410 Oulu

08 378 200
myynti@hyvankaupanpaikka.fi
www.hyvankaupanpaikka.fi
2006699-8

Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille, yrityksille ja yhteisöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Maksaminen ja maksutavat

Verkkopankit

Käytössä on kaikki yleisimmät verkkopankit. Maksunvälittäjänä toimii Checkout.fi. Palvelu on maksulaitoslain siirtymäsäännöksen nojalla merkitty Finanssivalvonnan ylläpitämään maksulaitosrekisteriin. Palvelu on Checkout Finland Oy:n (y-tunnus 2196606-6) ylläpitämä palvelu ja Checkout Finland Oy on OPn omistuksessa. Checkout-palvelun maksuehdot.

Checkout-maksunvälityspalvelu välittää maksusi kauppiaalle. Käytössäsi on kaikkien suomalaisten pankkien maksupainikkeet, eli voit maksaa Nordean, Osuuspankin, Säästöpankin, POP-pankin, Danske Bankin, Handelsbankenin, S-pankin, Ålandsbankenin ja LähiTapiola pankin maksupainikkeilla. Maksun saajana tiliotteella näkyy Checkout Finland Oy. Checkout Finland Oy maksusi Suomen Hyvän Kauppa Oy:lle.

Voit maksaa verkkokaupassa Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard- ja Debit MasterCard -korteilla. Korttimaksaminen tapahtuu turvallisesti Netsin SSL-suojatulla maksulomakkeella. Verkkokaupalla eikä Checkout Finland Oy:llä ole pääsyä korttitietoihin eikä maksukortin tietoja tallenneta järjestelmiimme. Verkkokaupassa ovat käytössä kansainväliset Verified by Visa- ja MasterCard SecureCode -todentamispalvelut.

Verkkokauppa käyttää Checkout maksunvälityspalvelua korttimaksuissa. Verkkokauppa toimii tuotteiden ja palveluiden markkinoijana sekä tuotteiden toimittajana asiakkaalle. Verkkokauppa huolehtii kauppaan liittyvistä lakisääteisistä sekä itse määrittelemistään muista velvoitteista. Maksukorttimaksuissa kauppa syntyy asiakkaan ja Checkout Finland Oy:n (2196606-6) välille.  Checkout näkyy maksun saajana korttilaskulla ja välittää asiakkaan maksaman maksukorttimaksun suoraan kauppiaalle.

Sandander-ostorahoitus

Santander-ostorahoitus edellyttää ennakkoon hyväksyttyä rahoituspäätöstä, jonka olette hakeneet ennakkoon sivustomme kautta Santanderin verkkopalvelusta. Ostorahoitus on mahdollista vain, jos teillä on rahoituspäätös. Huomioikaa myös, että tilauksenne kokonaisumma ei saa ylittää teille myönnettyä rahoitussummaa.

Ennakkomaksu tilisiirtona

Pdf-lasku ladataan tilausvahvistuksessa olevasta linkistä. Maksun kirjauduttua tilillemme tilauksen käsittely jatkuu.

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

Suomen Hyvän Kaupan Paikka Oy
Myyntimiehenkuja 10
90410 Oulu

08 378 200
myynti@hyvankaupanpaikka.fi
www.hyvankaupanpaikka.fi
2006699-8

Maksuehto

Pankkimaksut

Käytössäsi on kaikkien suomalaisten pankkien maksupainikkeet. Voit maksaa Aktian, Danske Bankin, Handelsbankenin, Nordean, Oma Säästöpankin, Osuuspankin, POP-pankin, Säästöpankin, S-pankin ja Ålandsbankenin maksupainikkeilla. Tiliotteellasi maksunsaajana näkyy Checkout Finland Oy, me välitämme maksusi verkkokauppiaalle. Verkkokaupasta sinut ohjataan suoraan omaan pankkiisi suorittamaan maksu turvallisesti.

Checkout Finland tarjoaa myös mahdollisuuden maksaa tilisiirtolomakkeella.

Luottokorttimaksut

Voit maksaa verkkokaupassa Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard-, Debit MasterCard – ja American Express -korteilla. Verkkokaupassa ovat käytössä kansainväliset Verified by Visa -, MasterCard SecureCode – ja American Express SafeKey -todentamispalvelut.

Maksukorttimaksuissa kauppa syntyy asiakkaan ja Checkout Finland Oy:n (2196606-6) välille. Checkout Finland Oy vastaa korttimaksuihin liittyvistä velvoitteista ja reklamaatioista.

Checkout näkyy maksun saajana korttilaskulla ja välittää asiakkaan maksaman maksukorttimaksun suoraan kauppiaalle. Korttimaksaminen tapahtuu turvallisesti suojatulla maksulomakkeella eikä maksukortin tietoja tallenneta verkkokaupan järjestelmiin.

Maksuehdot sovitaan tilauksen yhteydessä ja sovittujen eräpäivien noudattaminen vahvistaa toimitusaikataulun.
Asiakkaalla on oikeus kaupan peruutukseen kuluttajasuojalain mukaisesti 14 päivän ajan tilausvahvistuksen/laskun vastaanottamisesta. Mikäli peruutusta ei ole mainitussa ajassa tehty, kauppa katsotaan sitovaksi. Laskun maksu katsotaan vahvistamiseksi.

Toimitusmuoto ja -kulut

Toimitusmuoto valitaan tuotekohtaisesti tuotteen oston yhteydessä ennen kuin tuote siirretään ostoskoriin. Myös toimituskulu on tuotekohtainen ja selviää tuotesivulla.

Haetaan paikan päältä

Tilauksen voi noutaa sovitusti noutovarastoltamme Oulusta.

Rahti

Toimituskulut sisältävät rahti- ja pakkauskulut.Tuote toimitetaan asiakkaalle kotiin kuljetettuna, jolloin asiakas maksaa rahdin. 

Toimitusaika

Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Sovimme aina tarkan toimitusajan. Ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille tilaamisen jälkeen.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.

Talvitoimitus

Black Friday-, Black Weekend- ja Marraskuun MegaFinaali -tuotteet talvitoimitusehdoin. Toimitukset 28.2.2024 mennessä.

Palautukset

Palautuksista on neuvoteltava aina myyntipalvelumme kanssa. Hyvitämme tuotteiden palautuksista ehjinä vahingoittumattomissa pakkauksissa palautettujen tuotteiden mukaisesti, mahdolliset toimituskustannukset vähennetään palautuksen määrästä.

Asennettuja tai osin asennettuja tuotteita emme ota vastaan palautuksina. Palautuksissa ostaja vastaa tuotteiden asianmukaisesta pakkauksesta niin, että kuljetusyhtiö pystyy ne kalustollaan noutamaan ja turvallisesti kuljettamaan. Palautusten rahtikustannukset maksaa myyjä niissä tapauksissa että asiasta on sovittu myyjäliikkeen kanssa ja tuote palautetaan myyjän kuljetusyhtiön sopimusnumerolla varastolle tai tehtaalle. 

Varastointi

Mahdollisesti ulkona varastoitavat tuotteet on pakattu säänkestävään pakettiin. Mikäli tuotetta varastoidaan asiakkaan luona ulkona ennen asennusta, paketit on tarkastettava mahdollisten repeytymien osalta ja tarvittaessa suojattava säältä. Pahvilaatikoissa toimitettavat tuotteet on varastoitava kuivissa tiloissa.

Kuljetuksessa rikkoutuneet lähetykset

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon.

Huolellisesta pakkaamisesta huolimatta voivat paketit vaurioitua kuljetuksen yhteydessä. Siksi on syytä jo lähetystä vastaanottaessa tarkistaa sen kunto kuljettajan (tai muun kuljetusliikkeen edustajan) läsnä ollessa. Mikäli paketti on vaurioitunut kuljetuksessa ja mikäli myös tilattu tuote/tuotteet ovat vaurioituneet, tulee vastaanottajan pyytää tavarankuljettajaa tekemään heti vahinkoilmoitus, eli rahtikirjaan laitetaan merkintä vauriosta ja kuljettajan allekirjoitus + nimenselvennys. Tämän jälkeen kuluttajan tulee ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme sopiakseen kuljetusvaurion käsittelystä.