Paukkuva pakkanen ja lämmin palju. Siinä yhdistelmä, joka jo ajatuksena nollaa kiireisen työviikon. Siispä pipo päähän ja paljuun! Mutta onko palju talvella yhtä käyttökelpoinen kuin kesällä? Kyllä on, mutta lue ensin miten pitää huolta paljusta talvella ja mitä tehdä, jos kaikki ei menekään niin kuin oli ajatellut.
Käytännössä paljun käyttö talvella vastaa kesäkäyttöä siinä mielessä, että samat toimenpiteet on tehtävä ulkolämpötila-asteista riippumatta. Paljua voi käyttää talvella aivan normaalisti, mutta tietynlaista huolellisuutta ja varovaisuutta tarvitaan ehkä enemmän kuin kesäkäytössä.
Paljun käytölle ei ole asetettu mitään pakkasrajaa, mutta alla olevien ohjeiden lisäksi on syytä muistaa muutama ihan käytännön asia, kuten pään suojaaminen kylmyydeltä pipolla ja roiskuneen veden jäätymisvaara ja siitä aiheutuva liukastumisvaara. Onneksi Hyvän Kaupan Paikan paljut soveltuvat kaikki talvikäyttöön, kunhan noudattaa seuraavia vinkkejä.
Palju lämmitetään talvella aivan kuten kesälläkin eli ensin vesi paljuun ja lämmitys vasta sitten. Tyhjän paljun lämmittäminen saattaa aiheuttaa alumiinisen lämmityskamiinan sulamisen käyttökelvottomaksi. Varmistathan myös, että paljun vesiventtiilit ovat suljettuina, ettei palju pääse tyhjentymään hiljalleen lämmityksen aikana.
Lämmitysaikaa on kuitenkin syytä varata kesää noin 0,5–1 h enemmän. Toki lämmitysaikaan vaikuttaa paljolti se, täyttääkö paljun lämpimällä hanavedellä vai ottaako veden järveen tehdystä avannosta. Vettä voi myös käydä välillä sekoittamassa, niin se lämpiää tasaisesti. Palju kannattaa ehdottomasti peittää suojakannella, jotta lämpö ei pääse lämmityksen aikana haihtumaan ja näin paljun lämmitys talvella onnistuu kohtuullisessa ajassa.
Paljun tyhjennyksessä on oltava tarkempi talvella kuin kesällä. Ensinnäkään vettä ei voi jättää paljuun ollenkaan pidemmäksi aikaa jäähtymisen jälkeen, koska paljun putkiosat ja kamiina jäätyvät hyvin herkästi. Palju tulisikin tyhjentää heti, kun lämmityskamiinan tuli on sammunut ja kamiina jäähtynyt. Ennen kamiinan jäähtymistä paljua ei kuitenkaan saa tyhjentää. Siitä, mitä silloin voi käydä, voit käydä lukemassa täältä.
Lisäksi on mietittävä tarkoin mihin paljussa olevan veden laskee. Suoraan maahan laskettu vesi muodostaa takuuvarman luistelukentän paljun ympärille ja aiheuttaa liukastumisvaaran. Koska talvisin vedessä kylvetään samalla vedellä vain kerran eikä veden puhdistuskemikaaleja tarvitse käyttää, voi paljun veden laskea joko avantoon tai ohjata pidemmän putken avulla kauemmaksi pihapiiristä.
Palju voi myös jäätyä, mikäli sitä ole tyhjennetty kunnolla. Jos paljun hana tai poistoletku on jäätynyt, voidaan palju kuitenkin tyhjentää ottamalla kamiina pois paikaltaan. Näin saadaan vesi poistettua kamiinan alemman läpiviennin kautta. Mikäli koko kamiina on ehtinyt jäätyä, voi sitä yrittää sulattaa joko irrottamalla kamiinan ja viemällä sen lämpimään tilaan sulamaan, tai sulattaa sitä paikallaan lämpöpuhaltimen avulla. Joskus myös lämpimän veden valuttaminen kaminan päälle saattaa auttaa. Lämmitys on kuitenkin tehtävä varovaisesti, koska liian nopeat lämpötilan vaihtelut voivat repiä kamiinan liitoksistaan ja rikkoa sen käyttökelvottomaksi. Tämän vuoksi muistathan myös, ettei kamiinaan saa sytyttää tulta mikäli epäilee sen jäätyneen.
Tarvitsit sitten paljun kesä- tai talvikäyttöön, saat Hyvän Kaupan Paikasta laadukkaan paljut sekä kylpytynnyreiden lisävarusteet
edullisin hinnoin. Asiantuntijat auttavat myös aina kaikissa paljuihin liittyvissä kysymyksissä – ota rohkeasti yhteyttä soittamalla meille numeroon +358 8 378 200!
Nämä toimitusehdot ovat voimassa 19.3.2019 alkaen.
Suomen Hyvän Kaupan Paikka Oy
Myyntimiehenkuja 10
90410 Oulu
08 378 200
myynti@hyvankaupanpaikka.fi
www.hyvankaupanpaikka.fi
2006699-8
Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille, yrityksille ja yhteisöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.
Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.
Käytössä on kaikki yleisimmät verkkopankit. Maksunvälittäjänä toimii Checkout.fi. Palvelu on maksulaitoslain siirtymäsäännöksen nojalla merkitty Finanssivalvonnan ylläpitämään maksulaitosrekisteriin. Palvelu on Checkout Finland Oy:n (y-tunnus 2196606-6) ylläpitämä palvelu ja Checkout Finland Oy on OPn omistuksessa. Checkout-palvelun maksuehdot.
Checkout-maksunvälityspalvelu välittää maksusi kauppiaalle. Käytössäsi on kaikkien suomalaisten pankkien maksupainikkeet, eli voit maksaa Nordean, Osuuspankin, Säästöpankin, POP-pankin, Danske Bankin, Handelsbankenin, S-pankin, Ålandsbankenin ja LähiTapiola pankin maksupainikkeilla. Maksun saajana tiliotteella näkyy Checkout Finland Oy. Checkout Finland Oy maksusi Suomen Hyvän Kauppa Oy:lle.
Voit maksaa verkkokaupassa Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard- ja Debit MasterCard -korteilla. Korttimaksaminen tapahtuu turvallisesti Netsin SSL-suojatulla maksulomakkeella. Verkkokaupalla eikä Checkout Finland Oy:llä ole pääsyä korttitietoihin eikä maksukortin tietoja tallenneta järjestelmiimme. Verkkokaupassa ovat käytössä kansainväliset Verified by Visa- ja MasterCard SecureCode -todentamispalvelut.
Verkkokauppa käyttää Checkout maksunvälityspalvelua korttimaksuissa. Verkkokauppa toimii tuotteiden ja palveluiden markkinoijana sekä tuotteiden toimittajana asiakkaalle. Verkkokauppa huolehtii kauppaan liittyvistä lakisääteisistä sekä itse määrittelemistään muista velvoitteista. Maksukorttimaksuissa kauppa syntyy asiakkaan ja Checkout Finland Oy:n (2196606-6) välille. Checkout näkyy maksun saajana korttilaskulla ja välittää asiakkaan maksaman maksukorttimaksun suoraan kauppiaalle.
Santander-ostorahoitus edellyttää ennakkoon hyväksyttyä rahoituspäätöstä, jonka olette hakeneet ennakkoon sivustomme kautta Santanderin verkkopalvelusta. Ostorahoitus on mahdollista vain, jos teillä on rahoituspäätös. Huomioikaa myös, että tilauksenne kokonaisumma ei saa ylittää teille myönnettyä rahoitussummaa.
Pdf-lasku ladataan tilausvahvistuksessa olevasta linkistä. Maksun kirjauduttua tilillemme tilauksen käsittely jatkuu.
Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.
Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:
Suomen Hyvän Kaupan Paikka Oy
Myyntimiehenkuja 10
90410 Oulu
08 378 200
myynti@hyvankaupanpaikka.fi
www.hyvankaupanpaikka.fi
2006699-8
Käytössäsi on kaikkien suomalaisten pankkien maksupainikkeet. Voit maksaa Aktian, Danske Bankin, Handelsbankenin, Nordean, Oma Säästöpankin, Osuuspankin, POP-pankin, Säästöpankin, S-pankin ja Ålandsbankenin maksupainikkeilla. Tiliotteellasi maksunsaajana näkyy Checkout Finland Oy, me välitämme maksusi verkkokauppiaalle. Verkkokaupasta sinut ohjataan suoraan omaan pankkiisi suorittamaan maksu turvallisesti.
Checkout Finland tarjoaa myös mahdollisuuden maksaa tilisiirtolomakkeella.
Voit maksaa verkkokaupassa Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard-, Debit MasterCard – ja American Express -korteilla. Verkkokaupassa ovat käytössä kansainväliset Verified by Visa -, MasterCard SecureCode – ja American Express SafeKey -todentamispalvelut.
Maksukorttimaksuissa kauppa syntyy asiakkaan ja Checkout Finland Oy:n (2196606-6) välille. Checkout Finland Oy vastaa korttimaksuihin liittyvistä velvoitteista ja reklamaatioista.
Checkout näkyy maksun saajana korttilaskulla ja välittää asiakkaan maksaman maksukorttimaksun suoraan kauppiaalle. Korttimaksaminen tapahtuu turvallisesti suojatulla maksulomakkeella eikä maksukortin tietoja tallenneta verkkokaupan järjestelmiin.
Maksuehdot sovitaan tilauksen yhteydessä ja sovittujen eräpäivien noudattaminen vahvistaa toimitusaikataulun.
Asiakkaalla on oikeus kaupan peruutukseen kuluttajasuojalain mukaisesti 14 päivän ajan tilausvahvistuksen/laskun vastaanottamisesta. Mikäli peruutusta ei ole mainitussa ajassa tehty, kauppa katsotaan sitovaksi. Laskun maksu katsotaan vahvistamiseksi.
Toimitusmuoto valitaan tuotekohtaisesti tuotteen oston yhteydessä ennen kuin tuote siirretään ostoskoriin. Myös toimituskulu on tuotekohtainen ja selviää tuotesivulla.
Tilauksen voi noutaa sovitusti noutovarastoltamme Oulusta.
Toimituskulut sisältävät rahti- ja pakkauskulut.Tuote toimitetaan asiakkaalle kotiin kuljetettuna, jolloin asiakas maksaa rahdin.
Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Sovimme aina tarkan toimitusajan. Ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille tilaamisen jälkeen.
Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.
Palautuksista on neuvoteltava aina myyntipalvelumme kanssa. Hyvitämme tuotteiden palautuksista ehjinä vahingoittumattomissa pakkauksissa palautettujen tuotteiden mukaisesti, mahdolliset toimituskustannukset vähennetään palautuksen määrästä.
Asennettuja tai osin asennettuja tuotteita emme ota vastaan palautuksina. Palautuksissa ostaja vastaa tuotteiden asianmukaisesta pakkauksesta niin, että kuljetusyhtiö pystyy ne kalustollaan noutamaan ja turvallisesti kuljettamaan. Palautusten rahtikustannukset maksaa myyjä niissä tapauksissa että asiasta on sovittu myyjäliikkeen kanssa ja tuote palautetaan myyjän kuljetusyhtiön sopimusnumerolla varastolle tai tehtaalle.
Mahdollisesti ulkona varastoitavat tuotteet on pakattu säänkestävään pakettiin. Mikäli tuotetta varastoidaan asiakkaan luona ulkona ennen asennusta, paketit on tarkastettava mahdollisten repeytymien osalta ja tarvittaessa suojattava säältä. Pahvilaatikoissa toimitettavat tuotteet on varastoitava kuivissa tiloissa.
Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon.
Huolellisesta pakkaamisesta huolimatta voivat paketit vaurioitua kuljetuksen yhteydessä. Siksi on syytä jo lähetystä vastaanottaessa tarkistaa sen kunto kuljettajan (tai muun kuljetusliikkeen edustajan) läsnä ollessa. Mikäli paketti on vaurioitunut kuljetuksessa ja mikäli myös tilattu tuote/tuotteet ovat vaurioituneet, tulee vastaanottajan pyytää tavarankuljettajaa tekemään heti vahinkoilmoitus, eli rahtikirjaan laitetaan merkintä vauriosta ja kuljettajan allekirjoitus + nimenselvennys. Tämän jälkeen kuluttajan tulee ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme sopiakseen kuljetusvaurion käsittelystä.